Przejdź do treści

Gniazdo przyczepy 13 pin na 7

Wybór wiązki haka samochodowego zależy od rodzaju przyczepy, którą chcemy holować, ponieważ różne przyczepy mają różne rodzaje złącz.

Wiązka haka 7-pin jest bardziej powszechna i zwykle wystarcza do holowania większości przyczep. Składa się z 7 styków, które zapewniają zasilanie do podstawowych funkcji przyczepy, takich jak oświetlenie, hamulce i sygnały. Wiązka ta jest zwykle wystarczająca do holowania przyczep z lampami jednokomorowymi, które nie posiadają dodatkowych funkcji, takich jak kamera cofania czy czujniki parkowania.

UWAGA:

Wększość wiązek haka holowniczego 7-pin nie zapewnia zasilania do świateł wstecznych oraz podświetlenia tablicy. Światła wsteczne są zwykle podłączone do gniazda 13-pin lub do osobnego przewodu.

Jeśli przyczepa jest wyposażona w światła wsteczne, a samochód posiada tylko gniazdo 7-pin, konieczne może być zainstalowanie dodatkowej wiązki lub przewodu, aby zapewnić zasilanie do świateł wstecznych.

Z kolei wiązka haka 13-pin jest bardziej rozbudowana i zapewnia zasilanie do dodatkowych funkcji przyczepy, takich jak kamera cofania, czujniki parkowania, system ABS i inne. Wiązka ta jest zwykle wymagana do holowania przyczep z lampami dwukomorowymi, które posiadają dodatkowe funkcje.

Przed zakupem wiązki haka samochodowego, należy sprawdzić rodzaj złącza przyczepy, którą chcemy holować i wybrać odpowiednią wiązkę. Niezgodność między wiązką haka a złączem przyczepy może prowadzić do nieprawidłowego działania hamulców, oświetlenia lub innych funkcji, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Warto zauważyć, że w niektórych krajach, takich jak np. Polska, wiązka haka 13-pin jest wymagana do holowania przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg, natomiast w innych krajach, takich jak np. Wielka Brytania, dopuszczalna masa całkowita przyczepy może być niższa, a wiązka haka 7-pin jest wystarczająca.

W większości krajów UE wymagana jest wiązka haka holowniczego 13-pin do przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg. Jednakże, zasady mogą się różnić w zależności od kraju.

Przykładowo, w Niemczech, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Holandii, Luksemburgu, Norwegii, Szwecji i Szwajcarii, dla przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg wymagana jest wiązka haka holowniczego 13-pin. W niektórych krajach, takich jak Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Grecja i Chorwacja, wymagana jest wiązka 13-pin tylko w przypadku nowych przyczep, natomiast dla starszych przyczep dopuszczalne jest stosowanie wiązek 7-pin.

Warto jednak pamiętać, że wymagania dotyczące montażu haka holowniczego i wiązki mogą się różnić w zależności od kraju i warto sprawdzić obowiązujące przepisy przed podróżą z przyczepą za granicę.

Jaka wiązka do bagażnika rowerowego montowanego na hak?

Bagażnik rowerowy montowany na hak holowniczy, ze względu na swoją konstrukcję, może stanowić przedłużenie pojazdu. Dlatego też, w niektórych krajach, np. w Polsce, bagażnik rowerowy uznawany jest za element powiększający gabaryty pojazdu.

W Polsce, zgodnie z przepisami, dopuszczalna szerokość pojazdu z bagażnikiem rowerowym nie może przekroczyć 2,55 m, a długość całkowita pojazdu z bagażnikiem rowerowym nie może przekroczyć 12,00 m. W przypadku, gdy pojazd z bagażnikiem przekracza dopuszczalne gabaryty, konieczne jest uzyskanie odpowiednich zezwoleń i spełnienie dodatkowych wymogów technicznych.

Oznacza to, że hak musi bezwzględnie posiadać wiązkę 13 PIN dla światła cofania. Wszystkie nowe bagażniki rowerowe (w Polsce od 2022 roku) posiadają złącze 13 PIN (8 aktywnych pinów, w tym światło cofania).