Przejdź do treści

Oznaczenia autoamatycznej skrzyni biegów

Automatyczne skrzynie biegów mają swoje standardowe oznaczenia.  Warto się z nimi zapoznać przed rozpoczęciem jazdy automatem.

 

P – Parking

Pozycja “P” jest pozycją, w której uruchamiamy i wyłączamy silnik w pojeżdzie. Położenie w pozycji “P” uruchomia mechaniczną blokadę kół. Włączenie “P” podczas toczenia się pojazdu, może doprowadzić do zniszczenia zapadek. Producenci zalecają przed załączeniem “P” wcisnąć hamulec, a następnie zaciągnąc hamulec ręczny.  Procedura taka gwarantuje łatwiejsze przełożenie biegu  na “D”, szczególnie gdy parkujemy na wzniesieniach, gdzie dochodzi do większego obciążenia blokady kół.

 

R – Reverse

“R” w automatycznej  skrzyni biegów oznacza bieg wsteczny, który należy uruchamiać tylko na postoju z wciśniętym hamulcem głównym.

 

N – Neutral

W pozycji “N” skrzynia nie przenosi momentu na koła. Przypomina pozycję P bez blokady mechanicznej kół. Neutral pozwala na holowanie pojazdu zgodnie z zaleceniami producenta.

 

D – Drive

Pozycja “D” służy do jazdy w przód na wszystkich biegach o takim przeznaczeniu.

 

L, S

Pozycje w których blokowane są przełożenia, uruchamiane są tryby jazdy. Przydają się podczas holowania przyczepy lub hamowania silnikiem. Służą również do wyjeżdżania z zaspy piasku i śniegu.

S – Sport

Tryb sportowy, trzyma wyższe obroty i zmienia później biegi.

 

W – Winter (tryb zimowy)

Tryb zimowy służy do jazdy na śliskich nawierzchniach. Zasadniczo oznacza to ruszanie z drugiego biegu. Używanie tego trybu na suchej nawierzczni  może uszkodzić skrzynię.

 

+/- i M

Tryb w który ręcznie możemy zmieniać biegi, tzw. manual

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *