Masz motocykl? Masz obowiązki. Przegląd techniczny motocykla
Motocykl, tak jak każdy pojazd mechaniczny uprawniony do przemieszczania się po drogach
publicznych, musi przejść obowiązkowy przegląd techniczny w uprawnionej stacji kontroli
pojazdów.
Badanie diagnostyczne motocykle nie różni się znacząco od przeglądu samochodu, ale jest znacząco tańsze, bo jego koszt to 62 złote.
Przegląd techniczny pojazdu to wymóg wynikający z Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 18
września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz
wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
Motocykle muszą przejść przegląd techniczny w następujących terminach:
- pierwsze badanie po 3 latach od daty pierwszej rejestracji,
- kolejne po dwóch latach (pięć lat od daty rejestracji lub pod 24 miesiącach od ostatniego
badania, zależnie od tego, co nastąpiło najpierw), - następne co roku lub co 12 miesięcy od poprzedniego badania (w zależności od tego, co
nastąpiło pierwsze).
Przebieg przeglądu technicznego motocykla
W przypadku motocykla diagnosta na stacji kontroli pojazdów ma obowiązek ocenić prawidłowość funkcjonowania podzespołów gwarantujących bezpieczeństwo użytkowania jednośladu w ruchu gokart drogowym. W efekcie przegląd techniczny trwa przeważnie około 25 minut.
Standardowa procedura polega na sprawdzeniu przez diagnostę numerów seryjnych, numeru VIN, a
następnie na ocenie sprawności hamulców i prawidłowe działanie świateł (w tym kierunkowskazów).
Później badane są podnóżki dla pasażera oraz kierowcy i poprawność zamontowania tablicy
rejestracyjnej oraz stan ogumienia opon. Co istotne, diagnosta dokonuje też oględzin pod kątem
wyposażenia motocykla w mechanizmy pozwalające na ukrycie tablicy rejestracyjnej przed policją.
Kolejne ważne procedury to analiza głośności układu wydechowego, weryfikacja prawidłowości
wskazań prędkościomierza, a także ocena ramy, pracy amortyzatorów i układu kierowniczego.
Powtórka z przeglądu i dobra rada
W przypadku stwierdzenia przez diagnostę usterek, które wykluczają potwierdzenie przejścia
przeglądu technicznego, na ich usunięcie mamy 14 dni. Jeśli zdołamy tego dokonać w tym terminie,
to za ponowne badanie zapłacimy 21 zł. Natomiast jeżeli nie uda nam się naprawić motocykla w tym
czasie i ponownie przystąpić do badania technicznego, to zapłacimy jak za cały przegląd, a więc 62
złote.
Warto pamiętać również o tym, że na badanie warto udać się motocyklem wyczyszczonym, z
nasmarowanym łańcuchem i właściwie ustawionym skokiem klamek hamulca i sprzęgła, bo ułatwia
to, a tym samym przyspiesza pracę diagnosty na stacji kontroli pojazdów.