Przejdź do treści

Przegląd techniczny a usterki w motocyklu (część I)

Przegląd techniczny a usterki w motocyklu

Przegląd techniczny, dla każdego posiadacza pojazdu, czy to samochodu czy motocykla, może doprowadzić do wielu nerwów.

Jak ta sprawa ma się w przypadku posiadaczy motocyklów? O ile kupiłeś dopiero co motocykl w salonie, nowiutki, świetnie utrzymany, na oryginalnych częściach, onjety gwarancją, nie powinieneś mieć żadnych zmartwień. Gorzej jednak, kiedy twój motocykl posiada swoje lata, posiada kilka niewielkich usterek, ale ogólnie stan wizualny jest ok, no i oczywiście jest bezpieczny.

W serii artykułu przedstawimy kilkadziesiąt usterek,  z którymi wasz motocykl powinien przejść coroczny, obowiązkowy przegląd techniczny odbywający się na stacji kontroli pojazdów lub okręgowej stacji kontroli pojazdów. Musimy jednak zwrócić uwagę a słowo „powinien”.

Usterki, które przedstawimy to jedno, ale ogólny stan motocykla, odpowiedzialność diagnosty to drugie, pamiętajmy, że to ostatecznie decyzja diagnosty zinterpretuje i doprecyzuje to, czy dana usterka kwalifikuje się do uznania przeglądu jako dopuszczający pozytywny czy negatywny.

Liczba usterek podczas obowiązkowego przeglądu technicznego

Przede wszystkim, na początku warto zaznaczyć, że nie ma wyznaczonej odgórnej liczby usterek drobnych, które mogą znajdować się w pojeździe, których przekroczenie odpowiedniej liczby będzie skutkowało wynikiem negatywnym.

Wygląda na to, że prawodawca zdaje sobie sprawę z tego, że starsze motocykle nigdy nie będą już w stanie idealnym, co jednak nie oznacza, że pojazdy mogą stwarzać zagrożenia.

Warto podkreślić też fakt, że prawo nie wprowadza osobnego bytu jakim jest jednoślad. Diagnosta, wśród usterek dotyczących jedynie samochodów osobowych lub ciężarowych, ma obowiązek znaleźć te, które można znaleźć również w motocyklach. Jest to duże utrudnienie.

Usterki, które mogą zostać uznane za drobne, dzięki którym motocykl może przejść pozytywnie przegląd techniczny

Przypominamy, że od decyzji uprawnionego diagnosty na stacji kontroli pojazdów zależy jedynie, czy stopień danej usterki zaliczy jako usterkę drobną (UD), istotną (UI) czy też usterkę stwarzającą zagrożenie (USZ):

Pierwsza część – dowód rejestracyjny

  • brakujące elementy numeru rejestracyjnego lub tablica nieczytelna
  • nieprawidłowe oznaczenie znakiem PL lub umieszczony na pojeździe znak określający inne państwo niż to, w którym pojazd został zarejestrowany
  • oczywiste omyłki, niezgodności w dowodzie rejestracyjnym związane z danymi technicznymi pojazdu (ważne, aby była to widoczna pomyłka a nie celowa niezgodność 0 wynikająca z „kombinacji”)

Hamulce – bezpieczeństwo

  • pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo
  • brak nakładki przeciwpoślizgowej na pedale hamulca, nakładka luźna lub wytarta
  • zbyt niski poziom płynu hamulcowego (najlepiej uzupełnić na miejscu o ile to możliwe)
  • brak osłon chroniących przed brudem lub ich uszkodzenie

Widoczność

  • przeszkody w polu widzenia kierowcy ograniczające widoczność do przodu lub na boki (ważne jaki zakres)
  • pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub przezroczystej lub z tworzywa (o ile jest dozwolona)
  • szyba szklana lub z tworzywa (włącznie z folią odblaskową lub barwioną) niezgodne ze specyfikacjami określonymi w warunkach technicznych
  • mocowanie lusterka niezgodne z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych
  • lusterko niepewnie zamocowane

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *